Binnen het onderzoeksproject ‘Formatief handelen in het basisonderwijs’ heeft een groep MOVARE-leerkrachten in samenwerking met onderzoekers van Maastricht University middels co-creatie gewerkt aan een programma van formatieve lesactiviteiten, bestaande uit 13 praktijkkaarten. De kaarten zijn visueel treffend uitgewerkt door MOVARE-collega’s Patrick Bruininks en Gideon Breuls.
Deze praktijkkaarten zijn gepositioneerd binnen de drie kernvragen (zie afbeelding): Waar werkt de leerling naartoe? Waar staat de leerling nu ten opzichte van het beoogde doel? Wat is nodig om de leerling verder te helpen? De praktijkkaarten zijn bedoeld als suggesties om formatief handelen in te zetten in de lespraktijk.
Uitgangspunt hierbij is dat een formatieve lesactiviteit naar eigen inzicht van de leerkracht in te zetten is binnen de bestaande lespraktijk, en niet meer dan 15 minuten aan tijd in beslag neemt. Belangrijk om te weten is dat de formatieve lesactiviteiten niet los van elkaar staan. De kunst is om te verkennen hoe de drie kernvragen met elkaar verbonden kunnen worden waardoor formatieve lussen binnen en tussen je lessen ontstaan die een integraal onderdeel van je lespraktijk vormen. Dit vraagt om tijd, betrokkenheid, bereidwilligheid en afstemming. Dus experimenteer, reflecteer, en pas daar waar nodig aan. Doe dit vooral samen met meerdere collega’s om van en met elkaar te leren.
Wil je meer weten over formatief handelen, of wil je ermee aan de slag in jouw klas? Bekijk HIER dan de set van 13 praktijkgerichte (dubbelzijdige) kaarten.