Klachtenregeling

Op school kunnen problemen ontstaan tussen ouders of leerlingen en (medewerkers van) de school. Vaak worden zulke problemen in onderling overleg bijgelegd. Soms is een meningsverschil zo groot, dat iemand hierover een klacht wil indienen. Die mogelijkheid is er. Voor de school is een klachtenregeling vastgesteld. Iemand die wil klagen kan dat het beste eerst kenbaar maken bij de schoolleiding of het schoolbestuur. Mogelijk kan de klacht dan onderling verholpen worden.

De school is voor de behandeling van klachten aangesloten bij een onafhankelijke  klachtencommissie: de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC). Zowel ouders en leerlingen als personeelsleden kunnen een klacht voorleggen aan de LKC.

De LKC biedt verschillende mogelijkheden om de klacht te behandelen en op te lossen. Een medewerker van Onderwijsgeschillen neemt contact op met de klager en het schoolbestuur of degene over wie is geklaagd en bespreekt dan welke route het beste gekozen kan worden om de klacht op te lossen. Dit gesprek kan leiden tot interne klachtbehandeling door het schoolbestuur of de school, mediation of een formele procedure bij de Commissie. Meer informatie over de mogelijkheden en de procedure bij de LKC vindt u op de website van Stichting Onderwijsgeschillen. Stichting Onderwijsgeschillen biedt ook mediation aan voordat er een officiële klacht bij de LKC is ingediend. U kunt dan tot een oplossing voor een (dreigend) conflict komen met behulp van een mediator van Stichting Onderwijsgeschillen en zo een formele procedure voorkomen.

Contactgegevens Stichting Onderwijsgeschillen

Landelijke Klachten Commissie (LKC)
Adres                          Zwarte Woud 2, Utrecht
Telefoon     030-2809590
E-mail                         info@onderwijsgeschillen.nl

Mediationdesk
Telefoon                     030-2809590
E-mail                         mediation@onderwijsgeschillen.nl

Van klacht tot oplossing

De procedure bij klachten is helder en overzichtelijk weergegeven in dit stappenplan

Vertrouwenspersonen

MOVARE beschikt over twee externe vertrouwenspersonen. Mocht u naar aanleiding van een klacht niet tot een adequate oplossing komen met de schoolcontactpersoon, dan zal deze u doorverwijzen naar de onderstaande vertrouwenspersonen. Zij zijn verbonden aan BCO Onderwijsadvies.

Mevr. drs. Martine Laudy
Telefoon    06-17 86 47 47
E-mail       martinelaudy@bco-onderwijsadvies.nl

Mevr. Marianne Brugge
Telefoon    06–54 92 74 20
E-mail        mariannebrugge@bco-onderwijsadvies.nl

Kom je werken bij MOVARE? Werken bij
We zijn altijd op zoek naar nieuwe medewerkers! Neem gerust een kijkje bij onze openstaande vacatures. Vacatures

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak. Details