MOVARE, Zuyd Hogeschool en de Nieuwste PABO zijn een unieke samenwerking aangegaan waarbij basisscholen van MOVARE ondersteund en toegerust worden om vanuit een groepsgerichte benadering kansengelijkheid te bevorderen en inclusief onderwijs te realiseren. Deze samenwerking krijgt vorm in het Living Lab ‘Gelijke Onderwijskansen en Inclusie’ (GO&I-LL).
Een living lab is een dynamische, inspirerende en levensechte omgeving waar leren, innoveren en onderzoek plaatsvindt. De kracht zit in de intensieve samenwerking tussen verschillende deskundigen en experts op het gebied van onderwijs en zorg (leerkrachten, schoolleiders, kwaliteitscoördinatoren, onderwijsondersteuners, zorgmedewerkers, onderzoekers, studenten, kinderen en hun ouders) in een levensechte omgeving (op school of in de klas). Door middel van co-creatie wordt aan collectieve kennis gebouwd die toegankelijk is voor de regio, ouders en huidige en toekomstige professionals.
Gelijke onderwijskansen en inclusie staan hoog op de landelijke onderwijsagenda. Onlangs publiceerde de overheid twee documenten waarbij het belang en de urgentie voor inclusief onderwijs wordt opgevoerd: ‘Contouren werkagenda route naar inclusief onderwijs’ (2023) en het beleidskader ‘Met elkaar voor alle kinderen en jongeren werken aan een inclusieve leeromgeving’ (2024). In de regio Zuid-Limburg, net zoals in de rest van Nederland, vormt het bieden van inclusief onderwijs op de thuisnabije school voor basisscholen een steeds grotere uitdaging. Het Living Lab GO&I-LL ondersteunt scholen van MOVARE bij de realisatie van inclusief onderwijs binnen drie innovatie themalijnen: Inclusieve Omgeving, Technologie, en Gezondheid en Vitaliteit.
Deze drie innovatie communities introduceren innovatieve inclusieve aanpakken (b.v. Partnering for Change) en ontwikkelen en integreren nieuwe tools die inclusie, participatie, erbij horen, gezondheid en vitaliteit van kinderen bevorderen. Dit gaat gepaard met het bevorderen van de deskundigheid van alle professionals die betrokken zijn bij het proces.
De innovatie themalijn Inclusieve Omgeving richt zich op het optimaliseren van de sociale, fysieke en organisatorische schoolomgeving om gelijke onderwijskansen en inclusie op de thuisnabije school te bevorderen. Het centrale innovatievraagstuk van deze themalijn richt zich op het creëren van inclusieve leeromgevingen op school door middel van zowel kleine als grote innovaties.
Wat valt er onder deze themalijn?
De innovatie themalijn Technologie is gewijd aan het succesvol implementeren van technologie in het basisonderwijs ter bevordering van inclusie en participatie van leerlingen. Het centrale innovatievraagstuk van deze themalijn verkent hoe technologie het leerproces van leerlingen kan ondersteunen, hun leerprestaties kan verbeteren en leraren kan helpen hun onderwijspraktijk te verbeteren. Denk hierbij aan de ondersteunende rol van technologie bij didactiek, klassenmanagement en zicht op ontwikkeling. De integratie van technologie in onderwijs kent vele neveneffecten, zoals het aanwakkeren van een interesse voor bèta c.q. wetenschap & technologie en mogelijkheden om het onderwijs effectiever, aantrekkelijker en efficiënter te maken. Ook binnen dit innovatiethema wordt gewerkt aan zowel kleine als grote innovaties.
Wat valt er onder deze themalijn?
De innovatie themalijn Gezondheid en Vitaliteit is gericht op het bevorderen van vitaliteit en een gezonde leefstijl onder medewerkers en leerlingen. Door het vergroten van kennis, het optimaliseren van vitaliteitsvaardigheden en het bijstellen van attitudes op het gebied van vitaliteit en welzijn, kunnen we bestaande initiatieven op het gebied van bijvoorbeeld voeding versterken. Ook willen we tot duurzame gedragsverandering bij leerlingen en medewerkers komen. Door in de praktijk van alledag ander gedrag te laten zien, kunnen leerlingen en leerkrachten positieve ervaringen opdoen die nodig zijn om tot een attitude verandering te komen. Binnen dit innovatiethema wordt tevens gewerkt aan zowel kleine als grote innovaties.
Wat valt er onder deze themalijn?
Bekijk een presentatie over een living lab via deze LINK.