Waar kan ik terecht met meldingen en klachten?

1. Via het e-mailadres: meldpunt@movare.nl
2. Bij de externe vertrouwenspersonen van MOVARE. Zij zijn verbonden aan BCO Onderwijsadvies.
– Mevr. drs. Martine Laudy, tel: 06-17 86 47 47, e-mail:  martinelaudy@bco-onderwijsadvies.nl    
– Mevr. Marianne Brugge, tel: 06–54 92 74 20, e-mail: mariannebrugge@bco-onderwijsadvies.nl


Melden grensoverschrijdend gedrag bij een kind door een volwassene

Indien er grensoverschrijdend gedrag bij een kind wordt vermoed (minderjarigen) dienen de vertrouwensinspecteurs van de Inspectie van het Onderwijs te worden benaderd. Zij zijn alle werkdagen bereikbaar tijdens kantooruren (08.00 uur tot 17.00 uur) via het nummer: 0900 111 3 11. Klik hier voor meer informatie.


Grensoverschrijdend gedrag

De maatschappij krijgt steeds meer te maken met vormen van grensoverschrijdend gedrag. Ook binnen het onderwijs wordt grensoverschrijdend gedrag door kinderen, ouders of medewerkers gesignaleerd. Hoe zijn aan vormen van ongewenst gedrag grenzen te stellen? Enerzijds door afspraken te maken en gedragsregels op te stellen. Anderzijds door elkaar aan te spreken of melding te doen bij een leidinggevende of vertrouwenspersoon wanneer grensoverschrijdend gedrag geconstateerd wordt.  In het Protocol grensoverschrijdend gedrag staat beschreven welke afspraken er binnen onderwijsstichting MOVARE en haar scholen zijn gemaakt en hoe gehandeld moet worden als grensoverschrijdend gedrag wordt vastgesteld.


Gedragsregels: Integriteitscode

In de Integriteitscode staan concrete regels en algemene gedragslijnen geformuleerd. De integriteitscode geldt voor iedereen die optreedt namens of ten behoeve van Onderwijsstichting MOVARE. De code biedt een kader bij het interpreteren, beoordelen en afwegen van wel of niet aanvaardbaar gedrag. Gedacht kan worden aan het voorkomen van belangenverstrengeling en hoe om te gaan met geschenken van relaties, het vervullen van nevenfuncties en het gebruik van voorzieningen van de stichting. De integriteitscode heeft als doel medewerkers, directieleden, leden van het College van Bestuur en Raad van Toezicht en leden van de medezeggenschapsraden (GMR en MR-en), hun handelen binnen de specifieke context goed te kunnen laten interpreteren, beoordelen en afwegen.


Klachtenregeling of klokkenluidersregeling?

Ervaart een betrokkene een situatie binnen de organisatie als ongewenst dan wel als een misstand dan kan dit intern aan de orde te stellen. Afhankelijk van de aard en zwaarte van de klacht of misstand kan de betrokkene daartoe gebruik maken van de voor MOVARE geldende klachtenregeling of klokkenluidersregeling.


Klacht indienen: klachtenregeling

Wanneer iemand het niet eens is met gedragingen of beslissingen van een persoon binnen Onderwijsstichting MOVARE, of juist met het nalaten van gedragingen of het niet nemen van beslissingen, dan kan deze een klacht indienen. Bij Onderwijsstichting MOVARE is de behandeling daarvan geregeld in een klachtenregeling, op grond van de Kwaliteitswet en conform artikel 14 Wet primair onderwijs.


Misstand melden: Klokkenluidersregeling

De Regeling over het omgaan met een vermoeden van een misstand of een inbreuk op het Unierecht (Klokkenluidersregeling) is bedoeld voor het kunnen melden van een vermoeden van een misstand (maatschappelijk belang is in het geding). In de regeling wordt gesproken over een vertrouwenspersoon. Dit zijn dezelfde externe vertrouwenspersonen als die van de klachtenregeling.

Kom je werken bij MOVARE? Werken bij
We zijn altijd op zoek naar nieuwe medewerkers! Neem gerust een kijkje bij onze openstaande vacatures. Vacatures

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak. Details